renang by mohd nor izwan

Gaya Bebas / Freestyle

Gaya ini dicipta oleh penghuni di Pulau Hawaii dan Pulau Solomon. Kemudian, jaguh Australia, Dick Cavill mempopularkan gaya ini pada awal abad kedua puluh. Perenang Amerika, Charles Daniels memperbaiki gaya ini sehingga ia digunakan oleh semua perenang terbaik.
Gaya ini ialah gaya renang yang terlaju. Biasanya perenang baru diajari gaya ini dahulu. Gaya ini digunakan untuk semua jenis acara jarak daripada renang pecut jarak dekat hingga renang jarak jauh seperti menyeberangi selat dan sebagainya. Banyak gaya individu wujud dalam gaya rangkak memyebabkan ia juga dikenali sebagai gaya bebas.

Posisi Badan
Badan perenang berada di dalam posisi tiarap hampir mendatar dengan permukaan air. Posisi kepala dikekalkan dengan air menyentuh bahagian atas dahi, muka didalam air, mata memandang kehadapan dan kebawah. Pinggul dan kaki berada dibawah permukaan air. Keseluruhan badan harus berkeadaan selesa dengan kaki selaras dengan badan.

Posisi Kaki
Pergerakan kaki dalam gaya ini bertujuan untuk mengekalkan keseimbangan badan. Untuk tujuan ini, pergerakan kai patutlah diajarkan dahulu. Pergerakan kaki untuk gaya ini adalah pergerakan atas-dan-bawah berselang-seli. Keadaan kaki mestilah selesa. Pergerakan bermula daripada pinggul dan bergerak ke bawah melalui lutut hingga ke buku lali. Pergerakan ini seperti pergerakan ekor ikan. Tendangan kaki tidak perlu dalam, dengan tumit memecah permukaan air.

Posisi Tangan
Tangan digerakkan berselang seli mengikut rentak tetap. Satu tangan mengemudi sambil satu tangan lagi dikeluarkan dari permukaan air. Tangan ini menghulur kehadapan, dengan jari-jari rapat dan tapak tangan berbentuk menadah sedikit, sedia untuk memasuki air semula dihadapan kepala, dengan jarak selebar bahu tetapi tidak selari dengan bahagian tengah badan, tangan tidak harus didepangkan sepenuhnya. Siku patut dibengkokkan sedikit. Tangan memasuki air dengan jari-jari dahulu. Jari-jari yang dirapatkan menjadi seperti dayung. Tangan ini ditarik ke bawah dan ke belakang melalui lorong terus sehingga ibu jari menyentuh peha, dengan bersedia untuk keluar daripada air dengan siku memecah permukaan air dahulu.
Tangan yang dikeluarkan daripada permukaan air sehingga persediaan untuk memasuki air semula, boleh dilakukan dengan tangan lurus atau bengkok. Aksi tangan untuk gaya ini amat penting kerana ia memberi pendorongan pada masa gaya rangkak dilakukan.

Pernafasan
Perenang memilih sebelah pernafasan tertentu yang paling selesa bagi mereka. Kepala dipalingkan tanpa tekanan, kesebelah kiri atau kanan, yang dilakukan dengan selesa. Kepala tidak diangkat atau dinaikkan. Kepala harus dipalingkan kesisi pada masa tangan di sebelah pernafasan telah menghabiskan tarikannya.
Penghembusan nafas dilakukan melalui hidung dan mulut pada masa kepala dikembalikan ke dalam air. Pergerakan kepala harus dilakukan dengan licin supaya keseimbangan badan tidak terganggu. Pergerakan yang terhuyung-hayang hendaklah dielakkan. Pergerakan diteruskan dengan arah terus.

Latihan
a. Kaki
• Berdua – Perenang 1 memegang susur, dengan cekak bawah dan lengan bawah menekan dinding. Perenang 2 memegang kaki lurus perenang 1 dan menggerakkan kaki mengikut ritma, (membilang 1, 2) dengan perlahan. Kaki harus bergerak daripada pinggul. Tukar peranan. Perenag 2 berlatih dengan bantuan perenang 1 pula.
• Berdua – Perenang 2 menyokong perenang 1 dengan tangan dibawah dada dan perut perenang 1. Perenang 1 menggerakkan kaki dengan sendirinya. Tukar peranan. Perenang 1 menjadi penyokong kepada perenang 2.
• Semua perenang memegang susur kolam renang dan berlatih pergerakan kaki dengan sendirinya.
• Perenang 1 berdiri di hadapan perenang 2. Perenang 2 meletakkan tangan diatas pinggul atau bahu perenang 1 dengan tangan lurus. Praktikkan pergerakan kaki. Tukar peranan. Perenang 1 mempraktikkan pergerakan kaki.
• Tangan memegang / diletakkan diatas apung ( kickboard ). Tangan lurus. Berlatih pergerakan kaki.

b. Pernafasan
• Berdiri menghadap susur kolam renang, sejarak satu lengan. Bongkok untuk memegang susur dengan tangan lurus. Berlatih meniup buih dengan cara menghembus didalam air ( bobbing ).
• Seperti diatas, gabungkan latihan itu dengan kepala memaling kekanan atau kekiri. Tarik nafas apabila kepala memaling ke kanan atau ke kiri dan hembus dengan perlahan di dalam air.
• Berlatih pernafasan bersama-sama dengan latihan pergerakan kaki.

c. Tangan
• Bongkok badan dan pegang susur kolam renang dengan sebelah tangan. Berlatih pergerakan tangan dengan tangan bebas.
• Seperti diatas, berdiri jarak sedikit daripada susur, bongkok dan berlatih pergerakan tangan dengan sebelah tangan berselang seli.
• Berdiri jauh daripada susur. Bongkokkan badan dengan bahu dibawah permukaan air. Berlatih pergerakan tangan sambil berjalan kehadapan.
• Seperti diatas tetapi termasuk cara bernafas.

Pengaturan Masa
Lazimnya terdapat enam tendangan pada setiap kitaran penuh kuak tangan namun kepelbagaian jumlah tendangan boleh diterima asalkan gerakan kaki seimbang dengan gerakan tangan.

Perkara yang perlu diberi perhatian
a. Posisi badan
- Sasarkan kepada kedudukan yang meregang, selari, dan mendatar.

b. Gerakkan kaki
- Mulakan gerakan daripada sisi peha
- Kaki lurus dan rapat ; buku lali tidak tegang, rasakan gerakan tendangan menerusi lutut dan berakhir dengan gerakan meluru.

c. Gerakan Tangan
- Tangan masuk ke dalam air mendahului kepala, antara garis tengah badan dan bahu ; siku tinggi.
- Setelah masuk ke dalam air, urutan selanjutnya ialah : ke bawah / ke dalam / ke atas.
- Sasarkan kepada gerakan yang kemas dan lancer, dengan pemulihan tangan dilakukan dengan tenang diatas permukaan air.

d. Pernafasan
- Air harus berada pada paras dahi. Mata terbuka dan memandang kehadapan.
- Hembus nafas melalui hidung dan mulut ke dalam air.
- pusing atau tolehkan kepala supaya mulut bebas daripada air apabila menarik nafas.
- Pusingkan atau tolehkan kepala kearah yang lebih selesa. Tarik nafas semasa tangan pada bahagian sama dengan arah kepala hampir selesai melakukan gerakan keatas sejurus pemulihan, dan ketika tangan yang satu lagi memulakan gerakan ke bawah.

e. Pengaturan masa
- Latihan kuak sepenuhnya dan separa penuh yang kerap dan singkat adalah lebih baik daripada latihan yang mengambil masa yang panjang tetapi tidak kerap. Tatkala stail yang efisien berkembang, kebolehan untuk menambahkan jarak renangan juga berkembang.

Dalam pertandingan, gaya rangkak merupakan kuak yang dilakukan pada acara renang gaya bebas. Apabila pusing membalik atau mengakhiri acara, perenang boleh menyentuh tepi dinding kolam dengan mana-mana bahagian anggota badan.

1.0 HALAMAN PENGAKUAN

‘’..dengan ini saya mengaku bahawa semua hasil kerja dalam folio ini adalah hasil kerja sendiri kecuali rujukan yang telah saya jelaskan sumbernya..’’

NAMA: NURAQIDAH BINTI YUNOS
TANDATANGAN:
TARIKH:

NAMA: MOHD FADZLY BIN ARIFFADZILAH
TANDATANGAN:
TARIKH:

2.0 PENGHARGAAN

Assalamualaikum W.B.T..
Pertamanya marilah kita mengucapkan kesyukuran ke hadrat ilahi Allah S.W.T kerna limpah dan kurnianya dapatlah kami menyiapkan kerja kursus ini pada waktunya dengan selamat sejahtera.
Di kesempatan ini, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih dan penghargaan kami kepada pensyarah kami iaitu En.Wan Suhaimi selaku mengajar kami berkaitan dengan subjek Renang pada semester ini. Tidak juga kami lupakan kepada semua para pensyarah lain di Jabatan Pendidikan Jasmani IPKB yang turut membantu kami dalam menyiapkan kerja kursus ini.
Kepada rakan-rakan guru pelatih yang lain, kami mengucapkan terima kasih kerana member sokongan, pertolongan dan juga kerjasama kepada kami berdua dalam menyiapkan kerja kursus ini. Diharapkan ikatan persaidaraan yang terjalin akan bertambah erat.
Sekian.

3.0 Biomekanik di dalam renang

Secara umumnya, 2/3 daripada permukaan bumi adalah air.Dimana 90 % adalah air laut dan selebihnya adalah air tawar.Keadaan ini membolehkan manusia dan haiwan untuk berenang.Berenang mempunyai makna yang sangat luas.Sesetengah orang hanya pergi berenang pada waktu senggang atau pada hujung minggu.Manakala sesetengahnya lagi merupakan atlet renang yang sentiasa berlatih 25 jam seminggu.Malangnya, di Britain, kemudahan untuk berenang adalah kurang.Ramai diantara rakyat Britain yang tidak mempunyai peluang untuk belajar berenang.Mereka banyak menghabiskan masa dengan hanya belajar dan bekerja.
Bagi golongan kurang upaya mereka tidak berpeluang untuk melibatkan diri dalam sukan renang kerana kekurangan pihak yang berusaha untuk melibatkan mereka dalam sukan ini.Berenang di dalam air laut atau air tawar, tetap menggunakan prinsip yang sama.Dimana di dalam air, berat badan manusia berkurang.Dimana air laut akan memberi sokongan kepada badan untuk terapung disebabkan oleh ketumpatan air masin adalah lebih tinggi berbanding dengan kolam renang.

4.0 KOMPOSISI BADAN

Badan manusia terdiri daripada banyak jenis tisu-tisu. Apa yang penting untuk pengapungan adalah kuantiti tulang, otot dan lemak. Semasa memasak daging, tulang dan daging, yang mempunyai otot binatang dimasak,akan tenggelam ke dasar periuk,manakala lemak berkumpul di permukaan.Ini boleh diibaratkan,apabila seseorang masuk ke dalam kolam renang,tulang dan otot akan tenggelam manakala lemak akan terapung. Kombinasi diantara tiga tisu ini yang akan menentukan sama ada individu tersebut akan terapung tinggi ataupun rendah semasa berada di dalam air.
Kita tidak boleh mengganngap faktor – faktor pecahan-pecahan tulang, otot-otot dan lemak sahaja yang terlibat,tetapi faktor di sudut mana apungan seseorang itu sendiri. Seorang lelaki dengan dengan mempunyai berat tulang dan berotot kaki akan terapung-apung di satu sudut yang besar,dan secara menegak Terdapat juga individu yang berkedudukan yang melayang-layang adalah tegak kira-kira lapan belas inci dibawah permukaan.Mereka ini juga boleh belajar berenang.

5.0 JISIM DAN BERAT

Sebelum ini, kita telah mengatakan bahawa badan manusia adalah hampir-hampir ringan dalam air, dan dalam pandangan penjelasan-penjelasan di atas tentang keapungan di atas air, kenyataan ringkas sesetengah perbezaan antara pemberat dan jisim mestilah dinyatakan.Seseorang manusia itu mempunyai berat yang berubah – ubah mengikut tempat ia berada.Berat seseorang astronout akan berkurang apabila berada di angkasa.Ini bolehlah disamakan dengan berat badan seorang perenang apabila berada di dalam air juga turut berkurang.
Contoh yang lain ialah apabila seseorang berada di dalam lif semasa lif itu bergerak mahupun berhenti.Keadaan ini juga boleh menyebabkan seseorang itu beratnya bertambah mahupun berkurang.

6.0 KEAPUNGAN

Apungan adalah asas kepada semua jenis renang dan ia sangat mudah dilakukan.Bahkan bagi sesetengah orang, menahan nafas sepenuhnya sudah memadai untuk menghalang tubuh daripada tenggelam.Setelahmengalaminya sendiri, barulah seseorang akan mencapai kejayaan di dalam renang.Orang yang tidak begitu mahir berenang akan menyangka bahawa mereka akan tenggelam sekiranya mereka berhenti menekankan diri di permukaan air.
Oleh itu, mereka banyak menghabiskan banyak tenaga, cepat letih dan mereka tidak akan menjadi perenang yang handal sehinggalah mereka dapati bahawa menggerakkan kaki dan tangan tidak perlu untuk mengapungkan tubuh .Keapungan adalah sifat semulajadi tubuh dan tidak perlu dipelajari.Hanya kira – kira 3 peratus daripada jumlah penduduk yang mempunyai otot yang sangat tegap dan muatan paru – paru yang terhad sahaja yang menyebabkan tubuh mereka tenggelam apabila dibenamkan di dalam air.Malah, orang yang tidak boleh terapungkan diri boleh terapung sekiranya mereka menggerak – gerakkan tangan mereka secara perlahan.
Belajar mengawal keapungan semula jadi tubuh menjadikan tubuh anda sangat mudah terapung dalam sebarang posisi yang anda suka.Tiga unsur yang mengawal keapungan ialah kawalan nafas ( jumlah udara di dalam paru – paru), posisi tubuh ( mengimbangkan tubuh pada posisi yang anda suka ), dan kesantaian ( berat tubuh anda adalah kekal sama ada semasa anda berada dalam keadaan tertekan atau rehat.
Setiap benda yang bergantung dengan air untuk hidup adalah tertakluk kepada satu daya ke atas tindakan melalui pusat keapungan dan satu tindakan menurun melalui pusat graviti. Terdapat dua penyanggahan kuasa yang bergerak kepada lokasi-lokasi yang berlainan dalam badan dan seterusnya menghasilkan putaran kuasa-kuasa yang mengakibatkan satu putaran jasad kecil.Umumnya, kaki perenang-perenang akan tenggelam lebih rendah daripada anggota tertinggi badan.Ini adalah kerana badan mereka adalah lebih padat daripada air.

Apabila kedudukan jasad berhenti dan terapung di air,kita akan dapati bahawa pengaruh tengah badan(pusat graviti)menjajarkan sendiri secara menegak dengan digantikan pusat air ( pusat keapungan). Perlulah diambil perhatian bahawa, jika badan terapung-apung dalam satukeadaan yang mendatar, kedua-dua pusat keapungan dan pusat graviti mungkin masih menjadi secara menegak .Keadaan ini boleh berlaku di kalangan anak-anak muda dan wanita orang dewasa .Sesetengah,lelaki orang dewasa juga boleh mengalami keadaan ini, tetapi jumlahnya dalah sedikit.
Kedudukan di mana satu jasad akan terapung-apung dalam air adalah hasil kuasa-kuasa pusat keapungan dan pusat graviti, manakala keupayaan sebuah badan untuk mengapungkan adalah ditentukan oleh ketumpatan badan berbanding dengan ketumpatan air. Seseorang yang mampu untuk mengapungkan dirinya dengan senang adalah berkemungkinan lebih bersedia mempelajari renang daripada seseorang yang mempunyai kesukaran dalam mengapungkan diri.Sebarang pergerakan atau putaran yang berlaku semasa mengapungkan diri menjadi hasil pusat graviti dan pusat keapungan dalam keadaan yang selari.Faktor-faktor yang menyebabkan keadaan ini boleh berlaku termasuklah bentuk dan simetri.
Dari segi bentuk, kedudukan anggota badan dan kepala boleh berubah secara drastik mengubah kedudukan keapungan badan.Perubahan dalam bentuk badan yang mengimbangi badan mempengaruhi kedudukan arah kepala dan seterusnya mengakibatkan anjakan pusat graviti ke arah yang sama.Ini membantu badan untuk mencapai satu keadaan yang mendatar,kedudukan keapungan yang tidak bergerak sebagai pusat apungan dan pusat graviti menjadi sejajar.
Perenang – perenang perlulah membuat eksperimen dengan memvariasikan bentuk tubuh yang dapat menyokong mereka, depan dan tepi untuk mendapatkan satu penghargaan bagaimana bahagian badan lain dapat membantu dalam membuat apungan.Satu cara baru untuk membolehkan pelajar baru mempelajari bentuk-bentuk baru adalah dengan menggalakkan mereka membentuk sebanyak mana huruf yang mungkin (contohnya : X, Y, I, T, O, L, A.)
Dari segi asimetri dan simetri pula, simetri adalah faktor yang menjejaskan cara di mana badan terapung.Satu simetri ,badan yang sama rata berposisi yang tetap di bentuk boleh terapung-apung dalam sebuah kapal terbang yang seimbang.Sebuah badan yang tak simetri tidak akan menjadi posisi yang sama rata dan tidak dijangka boleh terapung-apung dalam sebuah kapal terbang yang rata. Badan-badan manusia kebanyakan telah mempunyai beberapa bentuk asimetri.Sebagai contoh,seorang pemain tenis yang baik hendaklah mempunyai perkembangan otot yang lebih besar di bahagian lengan daripada yang lain manakala, seseorang dewasa yang sudah berumur mempunyai pinggul tak simetri.Dalam kedua-dua kes, kedudukan pusat graviti akan menjadi berkesan dan akan memerlukan satu perubahan dalam bentuk badan untuk mengekalkan satu kedudukan imbangan dalam air.
Putaran pula berlaku, apabila pusat graviti dan pusat keapungan tidak berada dalam keadaan yang selari. Putaran kadangkala tidak boleh menstabilkan tetapi semasa keapungan, ia boleh dikawal dan digunakan daripada menggunakan sebiji pelampung.Putaran menegak adalah pergerakan ke hadapan atau ke belakang kira-kira satu pangsi pusat.Arah putaran ini adalah diperlukan apabila bertukar dari arah depan atau latar kedudukan yang terapung. Putaran sisi berlaku dari sisi ke sisi sekitar paksi panjang badan.Badan berputar dengan cepat sekeliling paksi ini disebabkan oleh rintangan kecil sebenar daripada air.Putaran ini boleh dikawal oleh perubahan bentuk badan.

7.0 RINTANGAN

Perenang yang mahir mempunyai tubuh badan yang tegap dimana apabila dipandang dari pandangan sisi dan ini boleh mengurangkan rintangan.Untuk merasai bagaimana rintangan air boleh berlaku,seseorang itu perlulah berada di dalam air yang mempunyai kedalaman separas dada.Kemudian, cuba berlari atau berjalan secara pantas.
Walaubagaimanapun, terdapat fakta yang menunjukkan kelajuan akan menyebabkan berlakunya rintangan. Semakin cepat sesuatu objek itu bergerak di dalam sesuatu cecair, semakin tinggi rintangan yang berlaku.Apabila sesuatu objek itu bergerak di dalam cecair tanpa mempedulikan bentuknya,ia akan menghasilkan rintangan.Kenu direka bentuk untuk memberi kelajuan dan mengurangkan rintangan.
Bagi mereka yang sedang belajar berenang, akan berasa cemas untuk menyimpan satu atau kedua – dua kakinya berdekatan dengan lantai kolam itu,dan mencuba untuk berenang dalam keadaan yang bersudut .Sesetengah orang tua,menghadapi perasaan yang sama dan terapung – apung disebabkan mereka tidak mempunyai kekuatan,atau berenang dalam keadaan yang bersudut,yang boleh mencipta tentangan.
Walaubagaimanapun banyak fakta yang menunjukkan rintangan merupakan masalah yang besar disebabkan oleh kelajuan.Semakin cepat sesuatu objek itu bergerak di air semakin besar rintangan yang dihasilkan.Bagi mereka yang baru belajar dan mereka yang berenang sekadar mengisi masa senggang,kelajuan merupakan faktor yang tidak penting.Jadi, mereka akan berenang dalam keadaan posisi yang mereka suka.Berlainan pula dengan atlet renang yang memerlukan kelajuan yang tinggi tetapi mahukan rintangan yang rendah.
Bagi perenang yang mahir, rintangan merupakan pihak lawan yang berkuasa kerana ia menepati satu hukum kuasa dua songsang. Perenang yang mahir haruslah menambah dua kali ganda kelajuan renangnya, dan dalam masa yang sama dia menggandakan empat kali tentangan.Jika kelajuannya meningkat sebanyak empat kali, maka rintangannya telah meningkat sebanyak enam belas kali.
Ini merupakan sebab mengapa beberapa guru dan jurulatih-jurulatih renang berpendapat bahawa dua faktor yang penting adalah rintangan dan pendorong. Bagi atlet renang, arus yang bergaris bukanlah penghujung masalah tetapi permukaan air akan mencipta geseran dan cenderung untuk mengeringkan kulit seseorang sepanjang berada di air.Suatu masa dahulu, baju renang diperbuat daripada kapas dan ini boleh menyebabkan masalah ini timbul.Tetapi pada masa kini,baju renang diperbuat daripada bahan yang sintetik dimana ini sekaligus dapat mengurangkan rintangan.

8.0 DORONGAN

Rintangan dan dorongan adalah faktor yang penting di dalam biomekanik renang. Pendorong boleh didapati daripada lengan-lengan dan daripada kaki yang boleh digambarkan sebagai tuas, manakala tangan dan kaki, yang digunakan sebagai dayung atau sebagai “flippers”.Semua pergerakan haiwan dan manusia bergerak bergantung kepada satu skleton,untuk diberi ketegaran, dengan sendi – sendi bernama,yang membolehkan pergerakan kepada otot terbuka dan sendi-sendi yang tertutup.
Pergerakan diibaratkan sebagai lemak yang boleh dibentuk – bentuk dan kemudiannya dibetulkan kembali.Segera satu contoh,semasa memanjat tangga,kaki dibengkokkan dan diluruskan kembali.pergerakan ini membolehkan seseorang berada di atas.Keadaan yang serupa berlaku semasa menuruni tangga atau semasa berjalan sepanjang satu laluan peringkat.

9.0 FLEKSI DAN EKSTENSI

Pergerakan yang sama juga boleh dilihat apabila kita memanjat dengan menggunakan tali.Tangan akan dibengkokkan manakala tangan yang satu lagi akan diluruskan.Pergerakan ini boleh dikelaskan kepada dua.Iaitu pergerakan yang membengkokkan sendi dipanggil fleksi manakala pergerakan yang meluruskan sendi di panggil ekstensi.
Sendi yang paling besar di dalam badan manusia ialah bahagian pinggul.Dimana bahagian ini sangat berkuasa dalam acara mengangkat berat dan juga acara renang kupu – kupu dan juga semasa berpusing.Pada dasarnya pinggul banyak digunakan semasa kita berjalan, berlari dan juga berenang dalam semua gaya renang.
Apabila otot-otot besar beroperasi di sekitar sendi pinggul, boleh digunakan untuk satu kelebihan yang besar bagi perenang.Bagi perenang yang tidak belajar menggunakan bahagian ini, atau ia tak diajarnya, adalah menjadi satu kelemahan dalam untuk mendapatkan pendorong daripada otot-otot lebih lemah yang berfungsi di lutut.

Perenang yang pernah patah di bahagian anggota badannya akan mendapati bahawa mustahil ia akan dapat melenturkan badannya dengan baik .Pergerakan akan menjadi perlahan dan susah.Pergerakan yang perlahan biasanya dilakukan oleh orang yang fleksibel.Tiada kelajuan yang diperlukan.Jadi fleksi yang terjadi di bahagian lutut sangat sedikit.
Semasa di dalam air,perenang – perenag yang tidak berminat dalam kelajuan, hanya mengganggap ini sebagai satu senaman yang lembut dan keseronokan yang sedikit.Mereka akan berenang dengan lengan-lengan panjang dan kaki atau tuas panjang.Mereka tidak menggunakan banyak aksi untuk pembengkokan dan membetulkan, dan ini tidak akan banyak menghasilkan rintangan.
Didalam renang, langkah perlahan sering berpunca daripada sedikit kelenturan siku, tetapi mereka yang berenang cepat akan mengangkat lengan-lengan mereka sehingga 90 darjah teratur untuk mendapatkan maksimum pendorong.Ia adalah satu latihan yang lucu untuk seorang guru untuk menyediakan satu kelas kanak-kanak atau untuk seorang individu untuk, mencuba renang dengan lengan dan kaki yang betul-betul lurus .Ini tidak mustahil, kanak-kanak akan teruja dan sesetengahnya menuntut kejayaan walaupun pemerhatian menunjukkan bahawa terdapat kelenturan dan sambungan,bagaimanapun sedikit,di siku,lutut, pergelangan tangan atau pergelangan kaki.Fleksi ini menyebabkan sambungan berikut yang mengakibatkan pendorong.

10.0 HUKUM NEWTON

Hukum gerakan Newton pertama yang ditemui oleh Sir Isaac Newton menyatakan mengenai sifat inersia sesuatu objek. Hukum gerakan Newton pertama menyatakan bahawa sesuatu objek akan kekal dalam keadaan asalnya, iaitu dalam keadaan pegun atau dalam keadaan halaju seragam jika tiada daya luar bertindak ke atas objek itu.
Sesuatu objek yang pegun akan tetap pegun. Oleh itu, untuk mengerakkan objek yang pegun itu, satu daya dari luar diperlukan.Sesuatu objek yang bergerak dengan halaju seragam akan tetap bergerak dengan halaju seragam sepanjang garis lurus.Untuk mengubah keadaan itu, daya luar mesti ditindakkan ke atas objek itu.
Hukum gerakan Newton ketiga menyatakan bahawa untuk setiap daya tindakan , terdapat satu daya tindak balas yang mempunyai magnitud sama dan bertindak pada arah yang bertentangan. Dalam renang, Newton undang-undang ketiga merupakan tindakan seimbang dan reaksi adalah berdemonstrasi sebagai tangan sampai ke hadapan dan bentuk-bentuk untuk meneruskan air dan badan bereaksi dengan arah bertentangan itu.Pembentukan dan penekanan tangan-tangan dan kaki,adalah dipanggil mengatur yang ada mengelirukan kerana untuk mengatur dengan sempurna adalah mustahil,walaupun di kalangan perenang – perenang yang sudah mahir.Satu jumlah tertentu kesilapan akan berlaku dan sesiapa yang telah mencuba berlari atau menutup dengan pasir atau salji akan dapat merasainya.
Pelatih renang sering memberi arahan tolak dengan menggunakan kaki.Arahan ini telah memberikan arahan yang diperlukan pergerakan yang betul walaupun struktur badan yang mempunyai keluasan pergerakan tangan dan bahu yang terhad, menjadikan ia sangat mustahil unyuk menolak tangan dan kaki dalam keadaan yang lurus.
Untuk mengelakkan menyimpang daripada garis lurus, tindakan undang-undang ketiga Newton dan tindak balas mengarahkan supaya kaki bertindak balas dengan tangan.Satu tindak balas kaki kepada pergerakan lengan-lengan dilihat dalam semua perenang-perenang,biasanya dalam satu gaya yang ketara jika perenang adalah perenang yang baru .
Tangan-tangan mendorong ke arah kaki, yang beraksi dalam giliran ke arah tangan-tangan, ia sepatutnya bahagian pinggul bertindak balas jauh dari tangan-tangan dan pada masa yang sama,ia meningkatkan untuk kemajuan kepada pelajar baru.Tindak balas kaki dan pinggul adalah satu titik penting bagi rujukan yang akan dibuat kemudian.

11.0 PRINSIP BERNOULLI

Prinsip Bernoulli adalah sebuah istilah di dalam mekanika fluida yang menyatakan bahwa pada suatu aliran fluida, peningkatan pada kecepatan fluida akan menimbulkan penurunan tekanan pada aliran tersebut. Prinsip ini sebenarnya merupakan penyederhanaan dari Persamaan Bernoulli yang menyatakan bahwa jumlah tenaga pada suatu titik di dalam suatu aliran tertutup sama besarnya dengan jumlah tenaga di titik lain pada jalur aliran yang sama. Prinsip ini diambil dari nama ilmuwan Belanda/Swiss yang bernama Daniel Bernoulli
Prinsip ini diguna pakai dalam berenang,Dimana perenang – perenang yang mahir menggunakan prinsip ini.Tangan dan kaki manusia boleh menjadi keras untuk dijadikan sebagai pendayung semasa berenang.Ramai orang termasuk kanak – kanak dan orang dewasa apabila berkunjung ke kolam renang akan berasa seronok apabila boleh berenang dan mengapungkan diri di dalam air.
Berdiri tetap,dengan bahu tenggelam, dan cuba mendayung dengan sebelah tangan beberapa inci di bawah permukaan air.Mendayung adalah satu tekanan yang dalaman tangan,menekan atas, dengan tangan curam, atau bersudut di secara kasar 45 darjah diikuti secara satu tolakan luar dengan kelingking atas.Pergerakan adalah berterusan dan ia berjaya apabila seseorang melihat seolah – olah satu puting beliung kelihatan yang dilihat sebagai mengosongkan mandian.Mendayung lemah atau tidak mahir menghasilkan satu puting beliung yang besar yang boleh diperdalamkan secara perlahan dengan merendahkan mendayung merentasi air.Mendayung dengan baik adalah penting bagi semua pelajar dan perlu untuk membuat latihan.

APLIKASI PRINSIP PERGERAKAN DALAM RENANG

12.0 APLIKASI PRINSIP PERGERAKAN DALAM RENANG

Keberkesanan teknik dalam melakukan kuak dalam renang adalah bergantung kepada pengaplikasian prinsip rintangan (resistance) dan kayuhan ( propulsion). Setiap individu akan mempunyai kaedah dan cara kuak nya yang tersendiri oleh itu seorang guru itu harus memahami semua aspek positif dan negatif dalam prinsip-prinsip ini untuk membolehkan kemahiran individu dalam renang itu berkembang dengan potensi yang maksimum dan tenaga yang kurang.
Berikut merupakan faktor-faktor yang penting dalam prinsip ini:-
• Kedudukan atau posisi kepala amat menentukan posisi badan ketika di air.
• Amat penting bagi perenang untuk belajar berenang dengan berenang dalam posisi yang lurus untuk mendapatkan rentak kuak yang betul.
• Semua tangan,bahu dan kaki akan digunakan untuk mendapatkan tujahan dan pergerakan yang kuat untuk bergerak di dalam air.
• Keadaan tangan dan kaki ketika berenang memainkan peranan dalam menentukan arah pergerakan yang sama dan lurus.

GAYA BEBAS

12.1 GAYA BEBAS
Rintangan
Posisi badan ketika berenang dengan gaya bebas seharusnya mendatar atau pada paras sedikit bawah permukaan air. Dan ini juga bergantung kepada komposisi badan seseorang individu terbabit. Sewaktu meluncur di dalam air, kedudukan kepala haruslah sesuai dan berubah untuk membolehkan kedua-dua tumit kaki berada sebaik-baiknya di bawah paras permukaan air.
Secara keseluruhan, ia akan mengurangkan rintangan hadapan ketika berenang gaya bebas. Ia juga akan mengurangkan rintangan pusaran yang terhasil ketika berenang dan seterusnya menyebabkan renangan itu menjadi semakin laju ke hadapan dan lancar.
Pendorong
Bahagian lengan dan tangan menghasilkan pergerakan kayuhan yang utama dalam gaya bebas. Keberkesanan dalam kayuahan kuak ini adalah berdasarkan faktor berikut:-
• Tangan memasuki air dengan rintangan yang kurang iaitu dengan ibu jari, jari telunjuk yang akan masuk dahulu dalam air dan diikuti dengan pergelangan tangan, bahu. Ketika ini, siku tangan itu perlu lebih tinggi daripada pergelangan tangan ketika fasa memasuki air untuk kuak gaya bebas ini.
• Seterusnya, tangan akan terus meluncur ke hadapan sehingga lurus sebelum tangan yang berada di bawah air akan melakuan kuak dimana akan menghasilkan tekanan untuk menolak air di dalam air dan menghasilkan pergerakan dalam keadaan menyeret atau drag.
• Tangan akan terus menguak sehingga tangan mencecah permukaan air dimana tangan itu akan melepaskan tekanan untuk meminimakan rintangan dalam gaya bebas.
Pendorong kaki
Kaki menghasilkan kestabilan tekanan dan tujahan. Walaubagaimanapun, kesan atau impak kayuhan atau tendangan kaki ketika di dalam air akan menyebabkan pergerakan menjadi lurus dan tegak. Tetapi, bukaan kayuhan yang melebihi 30 sentimeter atau 12 inci akan menyebabkan rintangan hadapan terhasil dan seterusnya memperlahankan kelajuan renangan.
Kayuhan kaki yang dalam juga akan memyebabkan tekanan pusaran terhasil di bahagian belakang dan akan mengakibatkan kelajuan dan pergerakan menjadi perlahan.
Untuk mengatasi masalah ini, kaki perlu berada dalam keadaan fleksi-plantar dimana sendi kaki ke bawah. Keadaan ini menyebabkan kaki menjadi lurus ketika kayuhan dan meminimakan rintangan kerana keseluruhan kaki berada dalam keadaan lurus atau mendatar.
Pernafasan
Ketika berenang, pernafasan adalah penting untuk menyambung pergerakan. Oleh yang demikian, ketika perenang menghembus nafas di dalam air, perenang itu akan menarik nafas kembali apabila posisi badannya adalah pada sisi. Dalam keadaan ini, perenang dapat menarik nafas tetapi ini akan menyebabkan rintangan hadapan terhasil. Oleh itu, perenang seboleh-bolehnya akan mengangkat atau hanya mendongak ke sisi sedikit saja bagi menarik nafas maka rintangan yang terhasil adalah sedikit.

KUAK LENTANG

12.2 KUAK LENTANG
Rintangan
Keadaan badan dalam kuak lentang perlu berada dalam keadaan mendatar di permukaan air. Seperti dalam gaya bebas, tangan dan lengan memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan kayuhan dan pergerakan dalam kuak lentang.
Kayuhan kaki dalam kuak lentang akan menstabilkan posisi badan supaya sentiasa berada dalam keadaan mendatar di permukaan air.
Rintangan hadapan akan terhasil dan menyebabkan keadaan tidak stabil dan pergerakan menjadi perlahan kerana jika posisi badan tidak berada dalam keadaan mendatar atau lurus. Bukaan kayuhan yang melebihi 30 sentimeter juga akan menyebabkan rintang terhasil.
Pendorong
Fasa pertama kayuhan iaitu dengan tangan dimasukkan dalam air untuk kayuhan adalah amat penting dimana jari kecil dimasukkan dahulu dan diikuti bahagian lengan yang lain. Tangan perlu dimasukkan dalam air pada keadaan jam 11 dimana bukaan itu dapat menghasilkan tujahan yang kuat dengan tenaga yang minima.
Kaki memainkan peranan amat penting dalam kuak lentang kerana bahagian kaki menyokong badan dalam menghasilkan kuasa dan kelajuan. Kayuhan kaki ke atas dan bawah menghasilkan panduan yang baik dengan tekanan yang dihasilkan melalui otot-otot kaki seperti otot kuardiseps.

KUAK DADA

12.3 KUAK DADA
Rintangan
Renang kuak dada merupakan jenis renang yang perlahan kerana fasa pemulihan tangan dan kaki ketika berenang menghasilkan rintangan hadapan yang tinggi.
Pergerakan di dalam air melibatkan pergerakan peha dan tangan menyebabkan air menyentuh bahagian peha dan tangan maka rintangan besar terhasil dan menyebabkan kelajuan berkurang.
Fasa meluncur dalam kuak dada amat penting dengan teknik yang betul maka kuak dan luncuran itu akan menghasilkan kelajuan yang optimum dengan rintangan yang berkurang. Bahagian kaki harus bertemu supaya menghasilkan keadaan mendatar dan lurus ketika meluncur.
Rintangan pusaran yang terhasil juga akan mengakibatkan kelajuan berkurang. Oleh itu, posisi badan yang tinggi dengan bukaan sudut lutut yang tidak terlalu besar dapat mengurangkan rintangan pusaran yang terhasil dan juga mengurangkan rintangan hadapan.

Pendorong
Dalam fasa meluncur kuak dada, pergerakan luncuran akan bertambah secara apungan. Ini akan menyebabkan doronagan yang maksimum dan lancar. Bahagian kaki juga akan meluncur laju dalam fasa ini dan menentang arus dan rintangan dengan minimum.
Dalam fasa pemulihan, renangan akan bertambah perlahan daripada fasa dorongan dan luncuran. Ini kerana rintangan hadapan terhasil di bahagian kaki dan tangan. Bahagian kaki menjadi fleksi dorsi kerana otot berehat untuk menghasilkan tenaga kemudiannya. Keadaan fleksi dorsi ini juga menyediakan posisi badan untuk fasa dorongan ke hadapan atau luncuran.
Dalam fasa pemulihan tangan, keadaan tangan haruslah bersudut seperti membaca doa atau membuka buku. Ia perlu dilakukan di bawah dagu bagi menghasilkan tujahan dan luncuran yang laju dengan rintangan hadapan dapat dikurangkan.

KUAK KUPU-KUPU

12.4 KUAK KUPU-KUPU
Rintangan
Jenis renang kuak kupu-kupu ini adalah seperti kuak gaya bebas berganda tetapi lebih perlahan daripada gaya bebas bukaan kuak yang besar dan keadaan lutut dan kaki menghasilkan rintangan hadapan yang tinggi.
Kekuatan yang tinggi diperlukan dalam jenis renang ini kerana bahagian atas badan memerlukan kekuatan untuk menghasilkan fasa pemulihan berganda.
Para pelajar perlu mempraktikan pergerakan ikan lumba-lumba kerana ia secara semulajadi menghasilkan kelajuan yang tersendiri. Pelbagai kemahiran dan teknik diperlukan untuk menghasilkan kelembutan dari bahagian punggung hingga ke bahagian kaki untuk menghasilkan dorongan ke hadapan yang kuat dan laju.
Pergerakan punggung yang tinggi dan kepala menghasilkan rintangan hadapan yang tinggi dan amat menyukarkan bagi seseorang yang baru hendak belajar jenis renangan ini. Oleh itu, ‘fins’ digunakan untuk seseorang itu mendapat rentak dan teknik tendangan dalam renang kuak kupu-kupu ini. Bahagian kepala merupakan pusat kawalan utama badan dan pergerakan kepala yang berlebihan ketika berenang gaya ini akan menghasilkan rintangan yang tinggi.

Pendorong
Bahagian tangan meluncur di dalam air dengan kedalaman 20 sentimeter atau 8 inci dimana tangan dalam kedaan bersedia untuk menguak keluar. Dalam fasa menguak keluar ini amat penting dalam menentukan kelajuan yang terhasil daripada menguak ke dalam dan meluncur. Oleh itu, teknik yang betul dengan pergerakan yang mengikut mekanikal yang betul dapat menghasilkan tujahan dan kuak yang kuat.
Di dalam air iaitu semasa fasa pemulihan tangan, tangan perlu memasuki ke dalam air dengan lancar dan dalam keadaan 45 darjah untuk meminimakan rintangan dan tenaga untuk meluncur.
Dalam fasa tendangan kaki, ianya seperti pergerakan ikan lumba-lumba dimana apabila bahagian tangan menguak keluar dan ke atas, maka bahagian kaki akan menendang air untuk menghasilkan gerakan dan panduan badan ke hadapan. Pergerakan di atas dijalankan secara berterusan dan stabil agar kelajuan dapat dipertingkatkan dan mengatasi rintangan.

BIOMEKANIK DALAM MENCEGAH KECEDERAAN DALAM RENANG

13.0 Patomekanik Gaya Bebas
Penyebab dalam kecederaan bahu dalam sukan renang adalah disebabkan teknik kuak atau kayuhan yang salah dari segi biomekanik dan juga patomekanik.
Fasa ketika tangan masuk ke dalam air dengan keadaan tangan yang melebihi paksi tengah badan menyebabkan tekanan mekanikal dibahagian otot biseps dan otot supraspinatus.

Untuk mengelak kecederaan ini, teknik yang betul dapat menyelesaikan masalah ini. Dengan teknik yang betul seperti dalam gambarajah di atas, kedudukan badan yang bertukar arah dan bersudut 45 darjah bagi setiap kali pergerakan kuak tangan dengan bahagian jari memasuki permukaan air dan berada di paksi tengah dengan bahagian kepala.

SISTEM OTOT DALAM RENANG

14.0 SISTEM OTOT YANG TERLIBAT
Gerakan lengan bawah yang terkawal bergantung kepada keselarasan pengenduran dan penguncupan otot bertentangan.
Dalam keadaan lengan rehat ketika gaya bebas, otot biseps dan triceps akan lebih stabil dan sama kedua-duanya dimana tiada tindakan saling bertentangan. Apabila lengan diangkat berada dalam keadaan hendak bersedia untuk melakukan pergerakan kuak, otot biseps akan mengecut manakala otot triceps akan mengendur.
Apabila lengan berada dalam keadaan sudut 90 darjah untuk memasuki air, otot biseps akan mengecut sepenuhnya manakala otot triceps akan mengendur sepenuhnya. Apabila lengan diturunkan separa di dalam air untuk menentang rintangan dan menghasilkan tujahan dan luncuran, otot biseps akan mengendur dan otot triceps akan mengecut.
Apabila lengan berada dalam fasa pemulihan atau lurus, otot biseps dan triceps akan kembali dalam keadaan rehat semula dan bersedia untuk menghasilkan tenaga untuk kuak yang seterusnya ketika berenang.

15.0 RUJUKAN
1. Murphy T: Shoulder injuries in swimming, in Andrews JR, Wilk KE: The Athlete’s Shoulder. New York City, Churchill Livingstone, 1994, p 411

2. Pink M, Jobe F: Biomechanics of swimming, in Zachazewski JE, Magee DJ, Quillen WS: Athletic Injuries and Rehabilitation. Philadelphia, Saunders, 1996, p 317

3. USA Swimming Web site: http://www.usa-swimming.org/. Accessed October 25, 2002

4. United States Masters Swimming Web site: http://www.usms.org/. Accessed October 25, 2002

5. National Collegiate Athletic Association Web site: http://www.ncaa.org/. Accessed October 25, 2002

6. Kammer CS, Young CC, Niedfeldt MW: Swimming injuries and illnesses. Phys Sportsmed 1999;27(4):51-60

7. Cole A, Johnson JN, Fredericson M: Injury incidence in competitive swimmers. Presented at USA Sports Medicine Society and American Swim Coaches Association meeting; September 7, 2002; Las Vegas

8. Bak K, Bue P, Olsson G: Injury patterns in Danish competitive swimming. Ugeskr Laeger 1989;151(45):2982-2984

9. McMaster WC, Troup J: A survey of interfering shoulder pain in United States competitive swimmers. Am J Sports Med 1993;21(1):67-70

10. Stocker D, Pink M, Jobe FW: Comparison of shoulder injury in collegiate- and master’s-level swimmers. Clin J Sport Med 1995;5(1):4-8

11. Counsilman JE: Competitive Swimming Manual for Coaches and Swimmers. Bloomington, IN, Counsilman Co, 1977

12. Maglischo EW: Swimming Even Faster. Mountain View, CA, Mayfield Publishing Company, 1993

13. Rushall BS, Sprigings EJ, Holt LE, et al: A reevaluation of forces in swimming. J Swimming Research 1994;10(fall):6-30

14. Boomer B, Nelms M: The Boomer Chronicles [Videotape Series]. Colorado Springs, CO: USA Swimming; 2000

15. Riewald S: Biomechanical forces in swimmers. Presented at USA Sports Medicine Society; April 15, 2002; Colorado Springs

16. Souza TA: The shoulder in swimming, in Sports Injuries of the Shoulder: Conservative Management. New York City, Churchill Livingstone, 1994, pp 107-24

17. Moseley JB Jr, Jobe FW, Pink M, et al: EMG analysis of the scapular muscles during a shoulder rehabilitation program. Am J Sports Med 1992;20(2):128-134

16.0 REFLEKSI

MOHD FADZLY BIN ARIFFADZILAH : PISMP PJ2
Pada bulan Jun 2008, saya telah menerima tugasan bagi subjek Renang ini oleh pensyarah saya iaitu En.Wan Suhaimi. Tugasan kerja kursus dilakukan secara berkumpulan iaitu berdua bagi setiap tajuk yang diberikan oleh beliau.
Saya dan rakan kumpulan saya iaitu Nuraqidah telah diberi tajuk iaitu Biomekanik dalam Renang. Kami berdua berbincang setelah menerima tugasan dan telah membahagi-bahagikan tugasan secara adil dan saksama.
Pada mulanya, saya tidak begitu mencari maklumat berkaitan dengan tugasan ini kerana tugasan ini akan dihantar pada bulan September nanti. Oleh itu, saya meneumpukan kepada tugasan kerja kursus yang lain dahulu. Dalam kerja kursus ini, banyak pengetahuan baru telah saya perolehi khususnya dalam tajuk biomekanik dalam renang ini.
Saya mencari maklumat di perpustakaan dan juga di internet. Apa yang menjadi masalah dalam menghasilkan kerja kursus ini ialah di mana semua sumber-sumber berkaitan tajuk ini adalah dalam bahasa Inggeris. Saya menghadapi kesukaran dalam menterjemah dan memahami perkataan-perkataan yang digunakan.
Namun, saya bersungguh-sungguh melakukan kerja ini walau payah sekali pun kerana saya berharap agar kerja kursus ini mendapat markah yang terbaik dan membantu saya dalam keputusan akhir peperiksaan kelak.

NURAQIDAH BINTI YUNOS : PISMP PJ2
Kerja kursus Renang bertajuk Biomekanik telah diberikan kepada saya dan rakan kumpulan saya oleh En.Wan Suhaimi pada bulan Jun 2008. Tugasan ini perlu dilakukan secara berpasangan dan perlu dihantar pada awal bulan September kelak.
Kerja kursus ini agak sukar kerana banyak maklumat yang saya perolehi adalah daripada sumber-sumber bahasa Inggeris dan ini sudah pasti menyukarkan dan melambatkan pergerakan saya untuk menyiapkan kerja kursus ini dengan cepat. Banayak maklumat telah diperolehi di internet dan juga buku-buku rujukan berkaitan renang di perpustakaan IPKB.
Setelah menyiapkan kerja kursus ini, saya lebih memahami akan konsep-konsep serta prinsip-prinsip yang berkaitan dengan biomekanik dalam sukan rengan ini. Berbanding sebelum ini, saya langsung tidak mengetahui akan perkara seperti Hukum-hukum sains dalam renang.
Saya juga mendapati rakan-rakan saya telah member kerjasama dan sokongan yang baik kepada saya sepanjang saya menyiapkan kerja kursus ini. Mereka member pinjam kepada saya buku-buku dan sedikit nota-nota yang berkaitan dengan tajuk saya. Terima kasih saya ucapkan.
Diharapkan, agar kerja kursus ini memenuhi criteria yang dikehendaki oleh En.Wan Suhaimi supaya saya dapat markah yang tinggi dalam subjek Renang yang menjadi kegemaran saya ini.

17.0 KOLABORASI

INSTITUT PERGURUAN KOTA BHARU
PENGKALAN CHEPA, 16109 KOTA BHARU, KELANTAN.
ASSIGNMENT COLLABORATION FORM

STUDENT NAME : NURAQIDAH BINTI YUNOS
MATRIX NO. : IPKB/PISMP/JAN/08 – 02163
GROUP : PISMP PENDIDIKAN JASMANI 2
SUBJECT : PHYSICAL EDUCATION-SWIMMING
LECTURE : MR WAN SUHAIMI WAN SETAPA

DATE
TOPIC
COMMENT
LECTURE SIGNATURE

INSTITUT PERGURUAN KOTA BHARU
PENGKALAN CHEPA, 16109 KOTA BHARU, KELANTAN.
ASSIGNMENT COLLABORATION FORM

STUDENT NAME : MOHD FADZLY BIN ARIFFADZILAH
MATRIX NO. : IPKB/PISMP/JAN/08
GROUP : PISMP PENDIDIKAN JASMANI 2
SUBJECT : PHYSICAL EDUCATION-SWIMMING
LECTURE : MR WAN SUHAIMI WAN SETAPA

DATE
TOPIC
COMMENT
LECTURE SIGNATURE

18.0 LAMPIRAN

1.0 HALAMAN PENGAKUAN

‘’..dengan ini saya mengaku bahawa semua hasil kerja dalam folio ini adalah hasil kerja sendiri kecuali rujukan yang telah saya jelaskan sumbernya..’’

NAMA: NURAQIDAH BINTI YUNOS
TANDATANGAN:
TARIKH:

NAMA: MOHD FADZLY BIN ARIFFADZILAH
TANDATANGAN:
TARIKH:

2.0 PENGHARGAAN

Assalamualaikum W.B.T..
Pertamanya marilah kita mengucapkan kesyukuran ke hadrat ilahi Allah S.W.T kerna limpah dan kurnianya dapatlah kami menyiapkan kerja kursus ini pada waktunya dengan selamat sejahtera.
Di kesempatan ini, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih dan penghargaan kami kepada pensyarah kami iaitu En.Wan Suhaimi selaku mengajar kami berkaitan dengan subjek Renang pada semester ini. Tidak juga kami lupakan kepada semua para pensyarah lain di Jabatan Pendidikan Jasmani IPKB yang turut membantu kami dalam menyiapkan kerja kursus ini.
Kepada rakan-rakan guru pelatih yang lain, kami mengucapkan terima kasih kerana member sokongan, pertolongan dan juga kerjasama kepada kami berdua dalam menyiapkan kerja kursus ini. Diharapkan ikatan persaidaraan yang terjalin akan bertambah erat.
Sekian.

3.0 Biomekanik di dalam renang

Secara umumnya, 2/3 daripada permukaan bumi adalah air.Dimana 90 % adalah air laut dan selebihnya adalah air tawar.Keadaan ini membolehkan manusia dan haiwan untuk berenang.Berenang mempunyai makna yang sangat luas.Sesetengah orang hanya pergi berenang pada waktu senggang atau pada hujung minggu.Manakala sesetengahnya lagi merupakan atlet renang yang sentiasa berlatih 25 jam seminggu.Malangnya, di Britain, kemudahan untuk berenang adalah kurang.Ramai diantara rakyat Britain yang tidak mempunyai peluang untuk belajar berenang.Mereka banyak menghabiskan masa dengan hanya belajar dan bekerja.
Bagi golongan kurang upaya mereka tidak berpeluang untuk melibatkan diri dalam sukan renang kerana kekurangan pihak yang berusaha untuk melibatkan mereka dalam sukan ini.Berenang di dalam air laut atau air tawar, tetap menggunakan prinsip yang sama.Dimana di dalam air, berat badan manusia berkurang.Dimana air laut akan memberi sokongan kepada badan untuk terapung disebabkan oleh ketumpatan air masin adalah lebih tinggi berbanding dengan kolam renang.

4.0 KOMPOSISI BADAN

Badan manusia terdiri daripada banyak jenis tisu-tisu. Apa yang penting untuk pengapungan adalah kuantiti tulang, otot dan lemak. Semasa memasak daging, tulang dan daging, yang mempunyai otot binatang dimasak,akan tenggelam ke dasar periuk,manakala lemak berkumpul di permukaan.Ini boleh diibaratkan,apabila seseorang masuk ke dalam kolam renang,tulang dan otot akan tenggelam manakala lemak akan terapung. Kombinasi diantara tiga tisu ini yang akan menentukan sama ada individu tersebut akan terapung tinggi ataupun rendah semasa berada di dalam air.
Kita tidak boleh mengganngap faktor – faktor pecahan-pecahan tulang, otot-otot dan lemak sahaja yang terlibat,tetapi faktor di sudut mana apungan seseorang itu sendiri. Seorang lelaki dengan dengan mempunyai berat tulang dan berotot kaki akan terapung-apung di satu sudut yang besar,dan secara menegak Terdapat juga individu yang berkedudukan yang melayang-layang adalah tegak kira-kira lapan belas inci dibawah permukaan.Mereka ini juga boleh belajar berenang.

5.0 JISIM DAN BERAT

Sebelum ini, kita telah mengatakan bahawa badan manusia adalah hampir-hampir ringan dalam air, dan dalam pandangan penjelasan-penjelasan di atas tentang keapungan di atas air, kenyataan ringkas sesetengah perbezaan antara pemberat dan jisim mestilah dinyatakan.Seseorang manusia itu mempunyai berat yang berubah – ubah mengikut tempat ia berada.Berat seseorang astronout akan berkurang apabila berada di angkasa.Ini bolehlah disamakan dengan berat badan seorang perenang apabila berada di dalam air juga turut berkurang.
Contoh yang lain ialah apabila seseorang berada di dalam lif semasa lif itu bergerak mahupun berhenti.Keadaan ini juga boleh menyebabkan seseorang itu beratnya bertambah mahupun berkurang.

6.0 KEAPUNGAN

Apungan adalah asas kepada semua jenis renang dan ia sangat mudah dilakukan.Bahkan bagi sesetengah orang, menahan nafas sepenuhnya sudah memadai untuk menghalang tubuh daripada tenggelam.Setelahmengalaminya sendiri, barulah seseorang akan mencapai kejayaan di dalam renang.Orang yang tidak begitu mahir berenang akan menyangka bahawa mereka akan tenggelam sekiranya mereka berhenti menekankan diri di permukaan air.
Oleh itu, mereka banyak menghabiskan banyak tenaga, cepat letih dan mereka tidak akan menjadi perenang yang handal sehinggalah mereka dapati bahawa menggerakkan kaki dan tangan tidak perlu untuk mengapungkan tubuh .Keapungan adalah sifat semulajadi tubuh dan tidak perlu dipelajari.Hanya kira – kira 3 peratus daripada jumlah penduduk yang mempunyai otot yang sangat tegap dan muatan paru – paru yang terhad sahaja yang menyebabkan tubuh mereka tenggelam apabila dibenamkan di dalam air.Malah, orang yang tidak boleh terapungkan diri boleh terapung sekiranya mereka menggerak – gerakkan tangan mereka secara perlahan.
Belajar mengawal keapungan semula jadi tubuh menjadikan tubuh anda sangat mudah terapung dalam sebarang posisi yang anda suka.Tiga unsur yang mengawal keapungan ialah kawalan nafas ( jumlah udara di dalam paru – paru), posisi tubuh ( mengimbangkan tubuh pada posisi yang anda suka ), dan kesantaian ( berat tubuh anda adalah kekal sama ada semasa anda berada dalam keadaan tertekan atau rehat.
Setiap benda yang bergantung dengan air untuk hidup adalah tertakluk kepada satu daya ke atas tindakan melalui pusat keapungan dan satu tindakan menurun melalui pusat graviti. Terdapat dua penyanggahan kuasa yang bergerak kepada lokasi-lokasi yang berlainan dalam badan dan seterusnya menghasilkan putaran kuasa-kuasa yang mengakibatkan satu putaran jasad kecil.Umumnya, kaki perenang-perenang akan tenggelam lebih rendah daripada anggota tertinggi badan.Ini adalah kerana badan mereka adalah lebih padat daripada air.

Apabila kedudukan jasad berhenti dan terapung di air,kita akan dapati bahawa pengaruh tengah badan(pusat graviti)menjajarkan sendiri secara menegak dengan digantikan pusat air ( pusat keapungan). Perlulah diambil perhatian bahawa, jika badan terapung-apung dalam satukeadaan yang mendatar, kedua-dua pusat keapungan dan pusat graviti mungkin masih menjadi secara menegak .Keadaan ini boleh berlaku di kalangan anak-anak muda dan wanita orang dewasa .Sesetengah,lelaki orang dewasa juga boleh mengalami keadaan ini, tetapi jumlahnya dalah sedikit.
Kedudukan di mana satu jasad akan terapung-apung dalam air adalah hasil kuasa-kuasa pusat keapungan dan pusat graviti, manakala keupayaan sebuah badan untuk mengapungkan adalah ditentukan oleh ketumpatan badan berbanding dengan ketumpatan air. Seseorang yang mampu untuk mengapungkan dirinya dengan senang adalah berkemungkinan lebih bersedia mempelajari renang daripada seseorang yang mempunyai kesukaran dalam mengapungkan diri.Sebarang pergerakan atau putaran yang berlaku semasa mengapungkan diri menjadi hasil pusat graviti dan pusat keapungan dalam keadaan yang selari.Faktor-faktor yang menyebabkan keadaan ini boleh berlaku termasuklah bentuk dan simetri.
Dari segi bentuk, kedudukan anggota badan dan kepala boleh berubah secara drastik mengubah kedudukan keapungan badan.Perubahan dalam bentuk badan yang mengimbangi badan mempengaruhi kedudukan arah kepala dan seterusnya mengakibatkan anjakan pusat graviti ke arah yang sama.Ini membantu badan untuk mencapai satu keadaan yang mendatar,kedudukan keapungan yang tidak bergerak sebagai pusat apungan dan pusat graviti menjadi sejajar.
Perenang – perenang perlulah membuat eksperimen dengan memvariasikan bentuk tubuh yang dapat menyokong mereka, depan dan tepi untuk mendapatkan satu penghargaan bagaimana bahagian badan lain dapat membantu dalam membuat apungan.Satu cara baru untuk membolehkan pelajar baru mempelajari bentuk-bentuk baru adalah dengan menggalakkan mereka membentuk sebanyak mana huruf yang mungkin (contohnya : X, Y, I, T, O, L, A.)
Dari segi asimetri dan simetri pula, simetri adalah faktor yang menjejaskan cara di mana badan terapung.Satu simetri ,badan yang sama rata berposisi yang tetap di bentuk boleh terapung-apung dalam sebuah kapal terbang yang seimbang.Sebuah badan yang tak simetri tidak akan menjadi posisi yang sama rata dan tidak dijangka boleh terapung-apung dalam sebuah kapal terbang yang rata. Badan-badan manusia kebanyakan telah mempunyai beberapa bentuk asimetri.Sebagai contoh,seorang pemain tenis yang baik hendaklah mempunyai perkembangan otot yang lebih besar di bahagian lengan daripada yang lain manakala, seseorang dewasa yang sudah berumur mempunyai pinggul tak simetri.Dalam kedua-dua kes, kedudukan pusat graviti akan menjadi berkesan dan akan memerlukan satu perubahan dalam bentuk badan untuk mengekalkan satu kedudukan imbangan dalam air.
Putaran pula berlaku, apabila pusat graviti dan pusat keapungan tidak berada dalam keadaan yang selari. Putaran kadangkala tidak boleh menstabilkan tetapi semasa keapungan, ia boleh dikawal dan digunakan daripada menggunakan sebiji pelampung.Putaran menegak adalah pergerakan ke hadapan atau ke belakang kira-kira satu pangsi pusat.Arah putaran ini adalah diperlukan apabila bertukar dari arah depan atau latar kedudukan yang terapung. Putaran sisi berlaku dari sisi ke sisi sekitar paksi panjang badan.Badan berputar dengan cepat sekeliling paksi ini disebabkan oleh rintangan kecil sebenar daripada air.Putaran ini boleh dikawal oleh perubahan bentuk badan.

7.0 RINTANGAN

Perenang yang mahir mempunyai tubuh badan yang tegap dimana apabila dipandang dari pandangan sisi dan ini boleh mengurangkan rintangan.Untuk merasai bagaimana rintangan air boleh berlaku,seseorang itu perlulah berada di dalam air yang mempunyai kedalaman separas dada.Kemudian, cuba berlari atau berjalan secara pantas.
Walaubagaimanapun, terdapat fakta yang menunjukkan kelajuan akan menyebabkan berlakunya rintangan. Semakin cepat sesuatu objek itu bergerak di dalam sesuatu cecair, semakin tinggi rintangan yang berlaku.Apabila sesuatu objek itu bergerak di dalam cecair tanpa mempedulikan bentuknya,ia akan menghasilkan rintangan.Kenu direka bentuk untuk memberi kelajuan dan mengurangkan rintangan.
Bagi mereka yang sedang belajar berenang, akan berasa cemas untuk menyimpan satu atau kedua – dua kakinya berdekatan dengan lantai kolam itu,dan mencuba untuk berenang dalam keadaan yang bersudut .Sesetengah orang tua,menghadapi perasaan yang sama dan terapung – apung disebabkan mereka tidak mempunyai kekuatan,atau berenang dalam keadaan yang bersudut,yang boleh mencipta tentangan.
Walaubagaimanapun banyak fakta yang menunjukkan rintangan merupakan masalah yang besar disebabkan oleh kelajuan.Semakin cepat sesuatu objek itu bergerak di air semakin besar rintangan yang dihasilkan.Bagi mereka yang baru belajar dan mereka yang berenang sekadar mengisi masa senggang,kelajuan merupakan faktor yang tidak penting.Jadi, mereka akan berenang dalam keadaan posisi yang mereka suka.Berlainan pula dengan atlet renang yang memerlukan kelajuan yang tinggi tetapi mahukan rintangan yang rendah.
Bagi perenang yang mahir, rintangan merupakan pihak lawan yang berkuasa kerana ia menepati satu hukum kuasa dua songsang. Perenang yang mahir haruslah menambah dua kali ganda kelajuan renangnya, dan dalam masa yang sama dia menggandakan empat kali tentangan.Jika kelajuannya meningkat sebanyak empat kali, maka rintangannya telah meningkat sebanyak enam belas kali.
Ini merupakan sebab mengapa beberapa guru dan jurulatih-jurulatih renang berpendapat bahawa dua faktor yang penting adalah rintangan dan pendorong. Bagi atlet renang, arus yang bergaris bukanlah penghujung masalah tetapi permukaan air akan mencipta geseran dan cenderung untuk mengeringkan kulit seseorang sepanjang berada di air.Suatu masa dahulu, baju renang diperbuat daripada kapas dan ini boleh menyebabkan masalah ini timbul.Tetapi pada masa kini,baju renang diperbuat daripada bahan yang sintetik dimana ini sekaligus dapat mengurangkan rintangan.

8.0 DORONGAN

Rintangan dan dorongan adalah faktor yang penting di dalam biomekanik renang. Pendorong boleh didapati daripada lengan-lengan dan daripada kaki yang boleh digambarkan sebagai tuas, manakala tangan dan kaki, yang digunakan sebagai dayung atau sebagai “flippers”.Semua pergerakan haiwan dan manusia bergerak bergantung kepada satu skleton,untuk diberi ketegaran, dengan sendi – sendi bernama,yang membolehkan pergerakan kepada otot terbuka dan sendi-sendi yang tertutup.
Pergerakan diibaratkan sebagai lemak yang boleh dibentuk – bentuk dan kemudiannya dibetulkan kembali.Segera satu contoh,semasa memanjat tangga,kaki dibengkokkan dan diluruskan kembali.pergerakan ini membolehkan seseorang berada di atas.Keadaan yang serupa berlaku semasa menuruni tangga atau semasa berjalan sepanjang satu laluan peringkat.

9.0 FLEKSI DAN EKSTENSI

Pergerakan yang sama juga boleh dilihat apabila kita memanjat dengan menggunakan tali.Tangan akan dibengkokkan manakala tangan yang satu lagi akan diluruskan.Pergerakan ini boleh dikelaskan kepada dua.Iaitu pergerakan yang membengkokkan sendi dipanggil fleksi manakala pergerakan yang meluruskan sendi di panggil ekstensi.
Sendi yang paling besar di dalam badan manusia ialah bahagian pinggul.Dimana bahagian ini sangat berkuasa dalam acara mengangkat berat dan juga acara renang kupu – kupu dan juga semasa berpusing.Pada dasarnya pinggul banyak digunakan semasa kita berjalan, berlari dan juga berenang dalam semua gaya renang.
Apabila otot-otot besar beroperasi di sekitar sendi pinggul, boleh digunakan untuk satu kelebihan yang besar bagi perenang.Bagi perenang yang tidak belajar menggunakan bahagian ini, atau ia tak diajarnya, adalah menjadi satu kelemahan dalam untuk mendapatkan pendorong daripada otot-otot lebih lemah yang berfungsi di lutut.

Perenang yang pernah patah di bahagian anggota badannya akan mendapati bahawa mustahil ia akan dapat melenturkan badannya dengan baik .Pergerakan akan menjadi perlahan dan susah.Pergerakan yang perlahan biasanya dilakukan oleh orang yang fleksibel.Tiada kelajuan yang diperlukan.Jadi fleksi yang terjadi di bahagian lutut sangat sedikit.
Semasa di dalam air,perenang – perenag yang tidak berminat dalam kelajuan, hanya mengganggap ini sebagai satu senaman yang lembut dan keseronokan yang sedikit.Mereka akan berenang dengan lengan-lengan panjang dan kaki atau tuas panjang.Mereka tidak menggunakan banyak aksi untuk pembengkokan dan membetulkan, dan ini tidak akan banyak menghasilkan rintangan.
Didalam renang, langkah perlahan sering berpunca daripada sedikit kelenturan siku, tetapi mereka yang berenang cepat akan mengangkat lengan-lengan mereka sehingga 90 darjah teratur untuk mendapatkan maksimum pendorong.Ia adalah satu latihan yang lucu untuk seorang guru untuk menyediakan satu kelas kanak-kanak atau untuk seorang individu untuk, mencuba renang dengan lengan dan kaki yang betul-betul lurus .Ini tidak mustahil, kanak-kanak akan teruja dan sesetengahnya menuntut kejayaan walaupun pemerhatian menunjukkan bahawa terdapat kelenturan dan sambungan,bagaimanapun sedikit,di siku,lutut, pergelangan tangan atau pergelangan kaki.Fleksi ini menyebabkan sambungan berikut yang mengakibatkan pendorong.

10.0 HUKUM NEWTON

Hukum gerakan Newton pertama yang ditemui oleh Sir Isaac Newton menyatakan mengenai sifat inersia sesuatu objek. Hukum gerakan Newton pertama menyatakan bahawa sesuatu objek akan kekal dalam keadaan asalnya, iaitu dalam keadaan pegun atau dalam keadaan halaju seragam jika tiada daya luar bertindak ke atas objek itu.
Sesuatu objek yang pegun akan tetap pegun. Oleh itu, untuk mengerakkan objek yang pegun itu, satu daya dari luar diperlukan.Sesuatu objek yang bergerak dengan halaju seragam akan tetap bergerak dengan halaju seragam sepanjang garis lurus.Untuk mengubah keadaan itu, daya luar mesti ditindakkan ke atas objek itu.
Hukum gerakan Newton ketiga menyatakan bahawa untuk setiap daya tindakan , terdapat satu daya tindak balas yang mempunyai magnitud sama dan bertindak pada arah yang bertentangan. Dalam renang, Newton undang-undang ketiga merupakan tindakan seimbang dan reaksi adalah berdemonstrasi sebagai tangan sampai ke hadapan dan bentuk-bentuk untuk meneruskan air dan badan bereaksi dengan arah bertentangan itu.Pembentukan dan penekanan tangan-tangan dan kaki,adalah dipanggil mengatur yang ada mengelirukan kerana untuk mengatur dengan sempurna adalah mustahil,walaupun di kalangan perenang – perenang yang sudah mahir.Satu jumlah tertentu kesilapan akan berlaku dan sesiapa yang telah mencuba berlari atau menutup dengan pasir atau salji akan dapat merasainya.
Pelatih renang sering memberi arahan tolak dengan menggunakan kaki.Arahan ini telah memberikan arahan yang diperlukan pergerakan yang betul walaupun struktur badan yang mempunyai keluasan pergerakan tangan dan bahu yang terhad, menjadikan ia sangat mustahil unyuk menolak tangan dan kaki dalam keadaan yang lurus.
Untuk mengelakkan menyimpang daripada garis lurus, tindakan undang-undang ketiga Newton dan tindak balas mengarahkan supaya kaki bertindak balas dengan tangan.Satu tindak balas kaki kepada pergerakan lengan-lengan dilihat dalam semua perenang-perenang,biasanya dalam satu gaya yang ketara jika perenang adalah perenang yang baru .
Tangan-tangan mendorong ke arah kaki, yang beraksi dalam giliran ke arah tangan-tangan, ia sepatutnya bahagian pinggul bertindak balas jauh dari tangan-tangan dan pada masa yang sama,ia meningkatkan untuk kemajuan kepada pelajar baru.Tindak balas kaki dan pinggul adalah satu titik penting bagi rujukan yang akan dibuat kemudian.

11.0 PRINSIP BERNOULLI

Prinsip Bernoulli adalah sebuah istilah di dalam mekanika fluida yang menyatakan bahwa pada suatu aliran fluida, peningkatan pada kecepatan fluida akan menimbulkan penurunan tekanan pada aliran tersebut. Prinsip ini sebenarnya merupakan penyederhanaan dari Persamaan Bernoulli yang menyatakan bahwa jumlah tenaga pada suatu titik di dalam suatu aliran tertutup sama besarnya dengan jumlah tenaga di titik lain pada jalur aliran yang sama. Prinsip ini diambil dari nama ilmuwan Belanda/Swiss yang bernama Daniel Bernoulli
Prinsip ini diguna pakai dalam berenang,Dimana perenang – perenang yang mahir menggunakan prinsip ini.Tangan dan kaki manusia boleh menjadi keras untuk dijadikan sebagai pendayung semasa berenang.Ramai orang termasuk kanak – kanak dan orang dewasa apabila berkunjung ke kolam renang akan berasa seronok apabila boleh berenang dan mengapungkan diri di dalam air.
Berdiri tetap,dengan bahu tenggelam, dan cuba mendayung dengan sebelah tangan beberapa inci di bawah permukaan air.Mendayung adalah satu tekanan yang dalaman tangan,menekan atas, dengan tangan curam, atau bersudut di secara kasar 45 darjah diikuti secara satu tolakan luar dengan kelingking atas.Pergerakan adalah berterusan dan ia berjaya apabila seseorang melihat seolah – olah satu puting beliung kelihatan yang dilihat sebagai mengosongkan mandian.Mendayung lemah atau tidak mahir menghasilkan satu puting beliung yang besar yang boleh diperdalamkan secara perlahan dengan merendahkan mendayung merentasi air.Mendayung dengan baik adalah penting bagi semua pelajar dan perlu untuk membuat latihan.

APLIKASI PRINSIP PERGERAKAN DALAM RENANG

12.0 APLIKASI PRINSIP PERGERAKAN DALAM RENANG

Keberkesanan teknik dalam melakukan kuak dalam renang adalah bergantung kepada pengaplikasian prinsip rintangan (resistance) dan kayuhan ( propulsion). Setiap individu akan mempunyai kaedah dan cara kuak nya yang tersendiri oleh itu seorang guru itu harus memahami semua aspek positif dan negatif dalam prinsip-prinsip ini untuk membolehkan kemahiran individu dalam renang itu berkembang dengan potensi yang maksimum dan tenaga yang kurang.
Berikut merupakan faktor-faktor yang penting dalam prinsip ini:-
• Kedudukan atau posisi kepala amat menentukan posisi badan ketika di air.
• Amat penting bagi perenang untuk belajar berenang dengan berenang dalam posisi yang lurus untuk mendapatkan rentak kuak yang betul.
• Semua tangan,bahu dan kaki akan digunakan untuk mendapatkan tujahan dan pergerakan yang kuat untuk bergerak di dalam air.
• Keadaan tangan dan kaki ketika berenang memainkan peranan dalam menentukan arah pergerakan yang sama dan lurus.

GAYA BEBAS

12.1 GAYA BEBAS
Rintangan
Posisi badan ketika berenang dengan gaya bebas seharusnya mendatar atau pada paras sedikit bawah permukaan air. Dan ini juga bergantung kepada komposisi badan seseorang individu terbabit. Sewaktu meluncur di dalam air, kedudukan kepala haruslah sesuai dan berubah untuk membolehkan kedua-dua tumit kaki berada sebaik-baiknya di bawah paras permukaan air.
Secara keseluruhan, ia akan mengurangkan rintangan hadapan ketika berenang gaya bebas. Ia juga akan mengurangkan rintangan pusaran yang terhasil ketika berenang dan seterusnya menyebabkan renangan itu menjadi semakin laju ke hadapan dan lancar.
Pendorong
Bahagian lengan dan tangan menghasilkan pergerakan kayuhan yang utama dalam gaya bebas. Keberkesanan dalam kayuahan kuak ini adalah berdasarkan faktor berikut:-
• Tangan memasuki air dengan rintangan yang kurang iaitu dengan ibu jari, jari telunjuk yang akan masuk dahulu dalam air dan diikuti dengan pergelangan tangan, bahu. Ketika ini, siku tangan itu perlu lebih tinggi daripada pergelangan tangan ketika fasa memasuki air untuk kuak gaya bebas ini.
• Seterusnya, tangan akan terus meluncur ke hadapan sehingga lurus sebelum tangan yang berada di bawah air akan melakuan kuak dimana akan menghasilkan tekanan untuk menolak air di dalam air dan menghasilkan pergerakan dalam keadaan menyeret atau drag.
• Tangan akan terus menguak sehingga tangan mencecah permukaan air dimana tangan itu akan melepaskan tekanan untuk meminimakan rintangan dalam gaya bebas.
Pendorong kaki
Kaki menghasilkan kestabilan tekanan dan tujahan. Walaubagaimanapun, kesan atau impak kayuhan atau tendangan kaki ketika di dalam air akan menyebabkan pergerakan menjadi lurus dan tegak. Tetapi, bukaan kayuhan yang melebihi 30 sentimeter atau 12 inci akan menyebabkan rintangan hadapan terhasil dan seterusnya memperlahankan kelajuan renangan.
Kayuhan kaki yang dalam juga akan memyebabkan tekanan pusaran terhasil di bahagian belakang dan akan mengakibatkan kelajuan dan pergerakan menjadi perlahan.
Untuk mengatasi masalah ini, kaki perlu berada dalam keadaan fleksi-plantar dimana sendi kaki ke bawah. Keadaan ini menyebabkan kaki menjadi lurus ketika kayuhan dan meminimakan rintangan kerana keseluruhan kaki berada dalam keadaan lurus atau mendatar.
Pernafasan
Ketika berenang, pernafasan adalah penting untuk menyambung pergerakan. Oleh yang demikian, ketika perenang menghembus nafas di dalam air, perenang itu akan menarik nafas kembali apabila posisi badannya adalah pada sisi. Dalam keadaan ini, perenang dapat menarik nafas tetapi ini akan menyebabkan rintangan hadapan terhasil. Oleh itu, perenang seboleh-bolehnya akan mengangkat atau hanya mendongak ke sisi sedikit saja bagi menarik nafas maka rintangan yang terhasil adalah sedikit.

KUAK LENTANG

12.2 KUAK LENTANG
Rintangan
Keadaan badan dalam kuak lentang perlu berada dalam keadaan mendatar di permukaan air. Seperti dalam gaya bebas, tangan dan lengan memainkan peranan yang penting dalam menghasilkan kayuhan dan pergerakan dalam kuak lentang.
Kayuhan kaki dalam kuak lentang akan menstabilkan posisi badan supaya sentiasa berada dalam keadaan mendatar di permukaan air.
Rintangan hadapan akan terhasil dan menyebabkan keadaan tidak stabil dan pergerakan menjadi perlahan kerana jika posisi badan tidak berada dalam keadaan mendatar atau lurus. Bukaan kayuhan yang melebihi 30 sentimeter juga akan menyebabkan rintang terhasil.
Pendorong
Fasa pertama kayuhan iaitu dengan tangan dimasukkan dalam air untuk kayuhan adalah amat penting dimana jari kecil dimasukkan dahulu dan diikuti bahagian lengan yang lain. Tangan perlu dimasukkan dalam air pada keadaan jam 11 dimana bukaan itu dapat menghasilkan tujahan yang kuat dengan tenaga yang minima.
Kaki memainkan peranan amat penting dalam kuak lentang kerana bahagian kaki menyokong badan dalam menghasilkan kuasa dan kelajuan. Kayuhan kaki ke atas dan bawah menghasilkan panduan yang baik dengan tekanan yang dihasilkan melalui otot-otot kaki seperti otot kuardiseps.

KUAK DADA

12.3 KUAK DADA
Rintangan
Renang kuak dada merupakan jenis renang yang perlahan kerana fasa pemulihan tangan dan kaki ketika berenang menghasilkan rintangan hadapan yang tinggi.
Pergerakan di dalam air melibatkan pergerakan peha dan tangan menyebabkan air menyentuh bahagian peha dan tangan maka rintangan besar terhasil dan menyebabkan kelajuan berkurang.
Fasa meluncur dalam kuak dada amat penting dengan teknik yang betul maka kuak dan luncuran itu akan menghasilkan kelajuan yang optimum dengan rintangan yang berkurang. Bahagian kaki harus bertemu supaya menghasilkan keadaan mendatar dan lurus ketika meluncur.
Rintangan pusaran yang terhasil juga akan mengakibatkan kelajuan berkurang. Oleh itu, posisi badan yang tinggi dengan bukaan sudut lutut yang tidak terlalu besar dapat mengurangkan rintangan pusaran yang terhasil dan juga mengurangkan rintangan hadapan.

Pendorong
Dalam fasa meluncur kuak dada, pergerakan luncuran akan bertambah secara apungan. Ini akan menyebabkan doronagan yang maksimum dan lancar. Bahagian kaki juga akan meluncur laju dalam fasa ini dan menentang arus dan rintangan dengan minimum.
Dalam fasa pemulihan, renangan akan bertambah perlahan daripada fasa dorongan dan luncuran. Ini kerana rintangan hadapan terhasil di bahagian kaki dan tangan. Bahagian kaki menjadi fleksi dorsi kerana otot berehat untuk menghasilkan tenaga kemudiannya. Keadaan fleksi dorsi ini juga menyediakan posisi badan untuk fasa dorongan ke hadapan atau luncuran.
Dalam fasa pemulihan tangan, keadaan tangan haruslah bersudut seperti membaca doa atau membuka buku. Ia perlu dilakukan di bawah dagu bagi menghasilkan tujahan dan luncuran yang laju dengan rintangan hadapan dapat dikurangkan.

KUAK KUPU-KUPU

12.4 KUAK KUPU-KUPU
Rintangan
Jenis renang kuak kupu-kupu ini adalah seperti kuak gaya bebas berganda tetapi lebih perlahan daripada gaya bebas bukaan kuak yang besar dan keadaan lutut dan kaki menghasilkan rintangan hadapan yang tinggi.
Kekuatan yang tinggi diperlukan dalam jenis renang ini kerana bahagian atas badan memerlukan kekuatan untuk menghasilkan fasa pemulihan berganda.
Para pelajar perlu mempraktikan pergerakan ikan lumba-lumba kerana ia secara semulajadi menghasilkan kelajuan yang tersendiri. Pelbagai kemahiran dan teknik diperlukan untuk menghasilkan kelembutan dari bahagian punggung hingga ke bahagian kaki untuk menghasilkan dorongan ke hadapan yang kuat dan laju.
Pergerakan punggung yang tinggi dan kepala menghasilkan rintangan hadapan yang tinggi dan amat menyukarkan bagi seseorang yang baru hendak belajar jenis renangan ini. Oleh itu, ‘fins’ digunakan untuk seseorang itu mendapat rentak dan teknik tendangan dalam renang kuak kupu-kupu ini. Bahagian kepala merupakan pusat kawalan utama badan dan pergerakan kepala yang berlebihan ketika berenang gaya ini akan menghasilkan rintangan yang tinggi.

Pendorong
Bahagian tangan meluncur di dalam air dengan kedalaman 20 sentimeter atau 8 inci dimana tangan dalam kedaan bersedia untuk menguak keluar. Dalam fasa menguak keluar ini amat penting dalam menentukan kelajuan yang terhasil daripada menguak ke dalam dan meluncur. Oleh itu, teknik yang betul dengan pergerakan yang mengikut mekanikal yang betul dapat menghasilkan tujahan dan kuak yang kuat.
Di dalam air iaitu semasa fasa pemulihan tangan, tangan perlu memasuki ke dalam air dengan lancar dan dalam keadaan 45 darjah untuk meminimakan rintangan dan tenaga untuk meluncur.
Dalam fasa tendangan kaki, ianya seperti pergerakan ikan lumba-lumba dimana apabila bahagian tangan menguak keluar dan ke atas, maka bahagian kaki akan menendang air untuk menghasilkan gerakan dan panduan badan ke hadapan. Pergerakan di atas dijalankan secara berterusan dan stabil agar kelajuan dapat dipertingkatkan dan mengatasi rintangan.

BIOMEKANIK DALAM MENCEGAH KECEDERAAN DALAM RENANG

13.0 Patomekanik Gaya Bebas
Penyebab dalam kecederaan bahu dalam sukan renang adalah disebabkan teknik kuak atau kayuhan yang salah dari segi biomekanik dan juga patomekanik.
Fasa ketika tangan masuk ke dalam air dengan keadaan tangan yang melebihi paksi tengah badan menyebabkan tekanan mekanikal dibahagian otot biseps dan otot supraspinatus.

Untuk mengelak kecederaan ini, teknik yang betul dapat menyelesaikan masalah ini. Dengan teknik yang betul seperti dalam gambarajah di atas, kedudukan badan yang bertukar arah dan bersudut 45 darjah bagi setiap kali pergerakan kuak tangan dengan bahagian jari memasuki permukaan air dan berada di paksi tengah dengan bahagian kepala.

SISTEM OTOT DALAM RENANG

14.0 SISTEM OTOT YANG TERLIBAT
Gerakan lengan bawah yang terkawal bergantung kepada keselarasan pengenduran dan penguncupan otot bertentangan.
Dalam keadaan lengan rehat ketika gaya bebas, otot biseps dan triceps akan lebih stabil dan sama kedua-duanya dimana tiada tindakan saling bertentangan. Apabila lengan diangkat berada dalam keadaan hendak bersedia untuk melakukan pergerakan kuak, otot biseps akan mengecut manakala otot triceps akan mengendur.
Apabila lengan berada dalam keadaan sudut 90 darjah untuk memasuki air, otot biseps akan mengecut sepenuhnya manakala otot triceps akan mengendur sepenuhnya. Apabila lengan diturunkan separa di dalam air untuk menentang rintangan dan menghasilkan tujahan dan luncuran, otot biseps akan mengendur dan otot triceps akan mengecut.
Apabila lengan berada dalam fasa pemulihan atau lurus, otot biseps dan triceps akan kembali dalam keadaan rehat semula dan bersedia untuk menghasilkan tenaga untuk kuak yang seterusnya ketika berenang.

15.0 RUJUKAN
1. Murphy T: Shoulder injuries in swimming, in Andrews JR, Wilk KE: The Athlete’s Shoulder. New York City, Churchill Livingstone, 1994, p 411

2. Pink M, Jobe F: Biomechanics of swimming, in Zachazewski JE, Magee DJ, Quillen WS: Athletic Injuries and Rehabilitation. Philadelphia, Saunders, 1996, p 317

3. USA Swimming Web site: http://www.usa-swimming.org/. Accessed October 25, 2002

4. United States Masters Swimming Web site: http://www.usms.org/. Accessed October 25, 2002

5. National Collegiate Athletic Association Web site: http://www.ncaa.org/. Accessed October 25, 2002

6. Kammer CS, Young CC, Niedfeldt MW: Swimming injuries and illnesses. Phys Sportsmed 1999;27(4):51-60

7. Cole A, Johnson JN, Fredericson M: Injury incidence in competitive swimmers. Presented at USA Sports Medicine Society and American Swim Coaches Association meeting; September 7, 2002; Las Vegas

8. Bak K, Bue P, Olsson G: Injury patterns in Danish competitive swimming. Ugeskr Laeger 1989;151(45):2982-2984

9. McMaster WC, Troup J: A survey of interfering shoulder pain in United States competitive swimmers. Am J Sports Med 1993;21(1):67-70

10. Stocker D, Pink M, Jobe FW: Comparison of shoulder injury in collegiate- and master’s-level swimmers. Clin J Sport Med 1995;5(1):4-8

11. Counsilman JE: Competitive Swimming Manual for Coaches and Swimmers. Bloomington, IN, Counsilman Co, 1977

12. Maglischo EW: Swimming Even Faster. Mountain View, CA, Mayfield Publishing Company, 1993

13. Rushall BS, Sprigings EJ, Holt LE, et al: A reevaluation of forces in swimming. J Swimming Research 1994;10(fall):6-30

14. Boomer B, Nelms M: The Boomer Chronicles [Videotape Series]. Colorado Springs, CO: USA Swimming; 2000

15. Riewald S: Biomechanical forces in swimmers. Presented at USA Sports Medicine Society; April 15, 2002; Colorado Springs

16. Souza TA: The shoulder in swimming, in Sports Injuries of the Shoulder: Conservative Management. New York City, Churchill Livingstone, 1994, pp 107-24

17. Moseley JB Jr, Jobe FW, Pink M, et al: EMG analysis of the scapular muscles during a shoulder rehabilitation program. Am J Sports Med 1992;20(2):128-134

16.0 REFLEKSI

MOHD FADZLY BIN ARIFFADZILAH : PISMP PJ2
Pada bulan Jun 2008, saya telah menerima tugasan bagi subjek Renang ini oleh pensyarah saya iaitu En.Wan Suhaimi. Tugasan kerja kursus dilakukan secara berkumpulan iaitu berdua bagi setiap tajuk yang diberikan oleh beliau.
Saya dan rakan kumpulan saya iaitu Nuraqidah telah diberi tajuk iaitu Biomekanik dalam Renang. Kami berdua berbincang setelah menerima tugasan dan telah membahagi-bahagikan tugasan secara adil dan saksama.
Pada mulanya, saya tidak begitu mencari maklumat berkaitan dengan tugasan ini kerana tugasan ini akan dihantar pada bulan September nanti. Oleh itu, saya meneumpukan kepada tugasan kerja kursus yang lain dahulu. Dalam kerja kursus ini, banyak pengetahuan baru telah saya perolehi khususnya dalam tajuk biomekanik dalam renang ini.
Saya mencari maklumat di perpustakaan dan juga di internet. Apa yang menjadi masalah dalam menghasilkan kerja kursus ini ialah di mana semua sumber-sumber berkaitan tajuk ini adalah dalam bahasa Inggeris. Saya menghadapi kesukaran dalam menterjemah dan memahami perkataan-perkataan yang digunakan.
Namun, saya bersungguh-sungguh melakukan kerja ini walau payah sekali pun kerana saya berharap agar kerja kursus ini mendapat markah yang terbaik dan membantu saya dalam keputusan akhir peperiksaan kelak.

NURAQIDAH BINTI YUNOS : PISMP PJ2
Kerja kursus Renang bertajuk Biomekanik telah diberikan kepada saya dan rakan kumpulan saya oleh En.Wan Suhaimi pada bulan Jun 2008. Tugasan ini perlu dilakukan secara berpasangan dan perlu dihantar pada awal bulan September kelak.
Kerja kursus ini agak sukar kerana banyak maklumat yang saya perolehi adalah daripada sumber-sumber bahasa Inggeris dan ini sudah pasti menyukarkan dan melambatkan pergerakan saya untuk menyiapkan kerja kursus ini dengan cepat. Banayak maklumat telah diperolehi di internet dan juga buku-buku rujukan berkaitan renang di perpustakaan IPKB.
Setelah menyiapkan kerja kursus ini, saya lebih memahami akan konsep-konsep serta prinsip-prinsip yang berkaitan dengan biomekanik dalam sukan rengan ini. Berbanding sebelum ini, saya langsung tidak mengetahui akan perkara seperti Hukum-hukum sains dalam renang.
Saya juga mendapati rakan-rakan saya telah member kerjasama dan sokongan yang baik kepada saya sepanjang saya menyiapkan kerja kursus ini. Mereka member pinjam kepada saya buku-buku dan sedikit nota-nota yang berkaitan dengan tajuk saya. Terima kasih saya ucapkan.
Diharapkan, agar kerja kursus ini memenuhi criteria yang dikehendaki oleh En.Wan Suhaimi supaya saya dapat markah yang tinggi dalam subjek Renang yang menjadi kegemaran saya ini.

17.0 KOLABORASI

INSTITUT PERGURUAN KOTA BHARU
PENGKALAN CHEPA, 16109 KOTA BHARU, KELANTAN.
ASSIGNMENT COLLABORATION FORM

STUDENT NAME : NURAQIDAH BINTI YUNOS
MATRIX NO. : IPKB/PISMP/JAN/08 – 02163
GROUP : PISMP PENDIDIKAN JASMANI 2
SUBJECT : PHYSICAL EDUCATION-SWIMMING
LECTURE : MR WAN SUHAIMI WAN SETAPA

DATE
TOPIC
COMMENT
LECTURE SIGNATURE

INSTITUT PERGURUAN KOTA BHARU
PENGKALAN CHEPA, 16109 KOTA BHARU, KELANTAN.
ASSIGNMENT COLLABORATION FORM

STUDENT NAME : MOHD FADZLY BIN ARIFFADZILAH
MATRIX NO. : IPKB/PISMP/JAN/08
GROUP : PISMP PENDIDIKAN JASMANI 2
SUBJECT : PHYSICAL EDUCATION-SWIMMING
LECTURE : MR WAN SUHAIMI WAN SETAPA

DATE
TOPIC
COMMENT
LECTURE SIGNATURE

18.0 LAMPIRAN

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: